تاریخ سیاسی داراب‌کلا

رویدادها به روایت دامنه ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

تاریخ سیاسی داراب‌کلا

رویدادها به روایت دامنه ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

نفت روستای دارابکلا

یادی از نفت روستای دارابکلا


به نام خدا. تاریخ سیاسی دارابکلا. به نام خدا. به مناسبت ایام اللۀ دهه فجر، در سلسله مسائل تاریخ سیاسی دارابکلا، به قضیۀ نفت روستای دارابکلا می پردازم:


دامنه و حسن صادقی. 1360. اتاق مجردی یوسف. عکاس: سید علی اصغر


الآن را نبین که در روستای دارابکلا به همت و تلاش شبانه روزی روانشاد یوسف رزاقی، گاز تا اتاق خواب و نشیمن و مطبَخ و سرداب و حتی سکّوسر، وصل و روشن و مشتعل است و کمتر کسی ست از این نعمت، نظام جمهوری اسلامی ایران را دعا کند و سپاس گزارد؛


آن زمان در سال 1357 تا 1359 حتی در طول ایام «جنگ لعنتی» غرب علیۀ ایران ،مردم مؤمن و متدین و انقلابی دارابکلا، در نفت که سوخت اصلی خانه ها بود در مضیقه و تنگنا بودند و هفته ها منتظر سوخت بودند و جنگل را هم چندان بی رحمانه آسیب نمی رساندند تا گرم شوند و پخت و پز کنند.


یاد لَمپا، بادی و شمع و چراغ تلمبه ای به خیر


تازه، نفت که به انبار نفت تکیه پیش، می آمد از تکیه پیش _که منبع نفت آقایان مهاجر بود_ تا پیش خونۀ محمود شیردل، مردم نوبت می گرفتند تا 10 لیتر و یا 15 لیتر نفت بگیرند و با آن لَمپا و بادی (=فانوس) و چراغ والور و اعلاء الدین را روشن کنند که نوری ببینند و گرمایش یایند.


چه سختی ها می کشیدند مردم تا 15 لیتر نفت بگیرند. چه بی احترامی ها که نمی شدند. من خودم بارها و بارها در آن سال ها نوبت گرفتم و سه ساعت منتظر ماندم و وقتی به پیش نازل نفت رسیدم یا دیدم نفت تمام شد و یا دعوا شد و نفت پُلمپ! گردید و فینیش!!!  و خیط!


آری، به نعمت گازی که مهیا و آسان دارید، نظام را دعا کنید تا از شرّ هم دشمن کینه توز و هم فاسدان و میراثخواران! رهایی یابید.


خدا حافظ. باز نیز در سلسله بحث تاریخ سیاسی دارابکلا سخن خواهم گفت. (دامنه دارابکلا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد